Creditreform presē

Pētījums: Uzņēmēji darījumos kļuvuši piesardzīgāki

Uzņēmēji darījumos starp juridiskajām personām kļuvuši piesardzīgāki, liecina SIA "Creditreform" aptauja par darījumiem starp juridiskajām personām vietējā tirgū.

Viens no izplatītākajiem risinājumiem 2009.gadā optimāla līdzsvara panākšanai starp uzņēmuma kredītportfeļa likviditāti un risku ir būtisks pēcapmaksas samazinājums par saņemtajām precēm vai pakalpojumiem. Lai izvairītos no kreditēšanas rezultātā radītiem zaudējumiem, uzņēmumi kļuvuši ievērojami piesardzīgāki, piešķirot atliktos maksājumus saviem klientiem.

Tāpat pētījumā teikts, ka samazinājies darījumu skaits, par kuriem klienti norēķinās savlaicīgi. Pētījums parāda, ka rēķini noteiktajā termiņā apmaksāti tikai 37,4% no to kopējā skaita, 2008.gadā tādu bija 52,8%. Tāpat arī pērn uzņēmējiem par 11,6% ir palielinājušies zaudējumi no bezcerīgiem debitoriem.

Nozaru griezumā lielākie maksājumu kavējumi 2009.gadā bija vairumtirdzniecības uzņēmumiem. Tāpat kā pērn, arī šogad augstākie kavējuma rādītāji bija vairumtirdzniecībā ar būvmateriāliem un santehniku - 33,9 dienas, kam seko vairumtirdzniecība ar citām mājsaimniecības precēm - 32,7 dienas.

Straujš maksājumu kavējumu pieaugums novērojams transporta un noliktavu saimniecības, kurjeru darbības nozarē, kur tas pieaudzis par 12,7 dienām, un vairumtirdzniecībā ar pārtiku un dzērieniem un tabakas izstrādājumiem - maksājuma kavējumi pieauguši par 8,6 dienām, salīdzinot ar 2008.gadu. Tāpat maksājumu kavējumi palielinājušies automobiļu pārdošanas, tehniskās apkopes un remonta nozarē, kur tie vidēji pieauguši par 6,2 dienām.

Vismazākie maksājumu kavējumu 2009.gadā bija iekārtu un mašīnu vairumtirdzniecībā, kā arī palīgmateriālu nozares uzņēmumiem - 4,9 dienas, informācijas tehnoloģiju pakalpojumu nozares uzņēmumiem - 9,5 dienas, un ražošanas nozares uzņēmumiem - 11,3 dienas.

Pētījumā teikts, ka uzņēmēju apmierinātības līmenis ar klientu maksāšanas disciplīnu pērn, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, mainījies uz pozitīvo pusi, jo liela daļa klientu vispār netiek kreditēta. Ja 2008.gadā uzņēmējus klientu maksājumu disciplīna kopumā apmierināja vai vairāk apmierināja nekā neapmierināja 42,3% gadījumos, tad 2009.gadā šis rādītājs jau bija 60,4%.

 SIA "Creditreform" ir kredītmenedžmenta kompānija, kas sniedz kredītinformācijas un parādu iekasēšanas - inkaso - pakalpojumus.